måndag 29 mars 2021

Bildregeln i alkohollagen underkänns

Patent- och marknadsöverdomstolen har i dom den 26 mars 2021 (mål nr PMT 12229-19) underkänt den s.k. bildregeln i 7 kap. 5 § alkohollagen (2010:1622).


Bildregeln har inneburit en kraftig begränsning i vilka objekt som får visas i bild i reklam för alkohol. Bara varan, råvaror, enstaka förpackningar eller varumärket har fått visas. Domstolen anser att bildregeln strider mot EU-rättens proportionalitetskrav. Den är dels inte ägnad att säkerställa sin målsättning att skydda folkhälsan, dels går den utöver vad som är nödvändigt för att skydda folkhälsan. 


Domstolen anser dock att alkohollagens krav på att alkoholreklam ska vara måttfull uppfyller EU-rättens krav. Den bestämmelsen i alkohollagen kan därför fortsatt tillämpas.


Domen tar steg i rätt riktning mot en rimligare syn på alkohol i svensk rätt. På så sätt är domen bra.

Inga kommentarer: