tisdag 2 augusti 2011

Pride och kollektivismen

Förra året diskuterade jag med en god vän om att delta vid Pridefestivalen. Det lär vara roligt och grundidén om sexuellt likaberättigande är jag för. Jag fick emellertid veta att man inte kunde delta som individ, utan att bara organisationer får delta i Pride. Om jag som individ skulle vilja delta i Pride, skulle det därför behöva vara som medlem av någon av de deltagande organisationerna. Det fick mig att besluta mig för att inte delta.

Jag är gärna med på politiska manifestationer, men i så fall som individ. Kollektivistiska idéer - så som att bara medlemmar i organisationer får delta - tycker jag inte om. Jag anser inte att ett politiskt parti skall delta i en festival som Pride, oavsett hur lika idéerna är mellan Pridefestivalen i stort och partiet, oavsett hur goda festivalens mål är. Det politiska partiets deltagande innebär nämligen en kollektivanslutning av hela partiets medlemskader till festivalens idéer. En partimedlem skall inte på ett sådant sätt tvingas in i något som han eller hon inte från början har anslutit sig till. Även om så samtliga partiets medlemmar skulle vilja delta i Pridefestivalen, anser jag att det vore bättre om de gjorde detta som individer, inte som partimedlemmar.

Jag känner inte till att Pridefestivalens regler om deltagande har ändrats till i år. Så länge jag inte har besked om något sådant, skulle jag aldrig delta i Pride.

Inga kommentarer: