torsdag 22 maj 2014

Medborgarförslag

I går avslog kommunfullmäktige i Örebro kommun en motion om att införa medborgarförslag. Det handlar alltså om att låta varje invånare i kommunen lämna motioner direkt till kommunfullmäktige. Jag anser att möjligheten är onödig i en representativ demokrati som en svensk kommun är. De fullmäktigeledamöter som förespråkar idén hävdar att det skulle ge medborgarna möjlighet att vända sig direkt till fullmäktige.

Jag menar att möjligheten att vända sig direkt till fullmäktige redan finns. Jag sitter i fullmäktige och varenda medborgare i Örebro kan vända sig direkt till mig och be mig att lägga deras förslag till motion. Det ingår i mitt uppdrag som fullmäktig för örebroarna att lägga örebroarnas förslag, anser jag. Om jag skulle tycka att ett förslag hellre borde läggas av en företrädare för ett annat parti, skulle jag förmedla den kontakten.

Det är det här som är representativ demokrati. Vi som sitter i fullmäktige har fått folkets fullmakt att företräda dem. Det innebär inte bara rätten att besluta i frågorna i fullmäktige, utan också möjligheten att vara länken mellan medborgarna och dessa beslut. Vi har fullmakten att lägga medborgarnas förslag. Det behövs därför ingen särskild ordning för medborgarna att själva lägga förslag.

Det finns också de som klagar på att det är för stort avstånd mellan politikerna och övriga invånare i kommunen. Den situationen skulle inte bli bättre av att införa medborgarförslag, tvärt om. Jag ser det bara som positivt om medborgare hör av sig till mig som politiker med idéer till motioner. Då stärks kontakterna mellan mig som politiker och de medborgarna. Det är ju ändå inte bara upp till mig som politiker att kontakta medborgarna, utan också upp till dem att kontakta mig.

Inga kommentarer: