torsdag 6 september 2018

Reklam eller ej

De senaste dagarna har jag delat ut en del valmaterial i postlådor i grannskapet. En sak som slår mig, är hur många som har budskap på sin postlåda om att de tackar nej till reklam.

Även om jag inte är road av all reklam som kommer i min brevlåda, undrar jag varför det är såmånga som inte vill ha någon reklam alls. Hur stort är egentligen problemet med att ta hand om några extra blad med information? Det kan också ibland komma reklam som är bra att få.

När jag var ung, delade jag ut reklam för att tjäna litet pengar.Bolaget som ordnade reklamen hade en stående order om att ignorera alla meddelanden på postlådorna som avböjde reklam. Jag lade också reklam i varena postlåda. Det gör nog reklamutdelare även i dag. Ändåär det betydligt fler meddelanden som tackar nej till reklam nu, än vad jag minns att det var då. Om det ändå kommer reklam i lådan, vad är då syftet med meddelandet?

Nej, för egen del tycker jag att det är bra att ta emot reklam. Det är en del av marknaden, därmed av samhället. Reklam är bra, den ger oss information om varor och tjänster som vi annars skulle behöva leta upp. Så länge företag tjänar på att ge ut direktreklam, kommer den att finnas.

Inga kommentarer: