tisdag 24 mars 2020

Inte uppenbart för alla

Det var sammanträde för kommunfullmäktige i Örebro i dag. På grund av den pågående pandemin hölls mötet kort. Allt utom viktiga beslutsärenden och en enkel fråga om pandemin bordlades.

I ett ärende som kommit till fullmäktige snabbt, fanns förslag om ändringar i nämndreglementen och kommunfullmäktiges arbetsordning. Jag påpekade några skrivfel i förslagen till nya bestämmelser och yrkade att de skulle justeras inför beslutet. Enligt min uppfattning var skrivfelen uppenbara och mina förslag lika uppenbara – de föreslagna nya paragraferna hade samma nummer som existerande paragrafer, så jag föreslog att de skulle få nummer med bokstaven a tillagd i stället. Det är, som bekant, det vanliga sättet att numrera en ny paragraf som läggs till inne i en följd av redan existerande paragrafer. Trots mitt yrkande, som jag även lämnade in i skrift, var det inga andra som tyckte att ändringarna kunde tas på sittande möte. Fullmäktige beslutade i stället att uppdra åt kommunstyrelsen att justera skrivningarna utifrån de fel jag hade påtalat. Det som är uppenbart för en, är inte alltid uppenbart för andra.


Inga kommentarer: