onsdag 26 januari 2022

Ledarsidan missade poängen

I dag är jag omnämnd på ledarsidan i Nerikes Allehanda utifrån ett inlägg i kommunfullmäktige som jag gjorde i går. Det gällde frågan om folkomröstning om Bus Rapid Transit, BRT. Ledarartikeln fick dock inte med poängen med mitt inlägg.

Det stod så här:

”Daniel Granqvist från Moderaterna påpekade att kommunfullmäktige skulle kunna besluta om en folkomröstning, med majoritetsbeslut, helt oberoende av namninsamlingen. Ja, så är det. Men då är ju första steget att konstatera att det inte blev tio procent som skrev på för en folkomröstning. Eller i och för sig att räkna namnen en gång till.”

Fortsättningen på mitt anförande i kommunfullmäktige innebar att jag konstaterade att det fanns partier som var mot en folkomröstning, oavsett resultatet av de räknade underskrifterna för folkomröstning. När det trots allt är en så pass stor mängd röstberättigade personer i kommunen som vill ha en folkomröstning, bör det krävas särskilda skäl för en demokratiskt sinnad ledamot i kommunfullmäktige att rösta emot en folkomröstning. Det var min poäng.

Partierna som var emot en folkomröstning var i majoritet i kommunfullmäktige. Det enda rimliga skälet emot en folkomröstning som jag har hört är att det redan har beslutats i frågan för ett par år sedan. Jag kan ändå inte se det som ett särskilt skäl. Det vore inte omöjligt att avbryta en fortsatt utbyggnad av BRT.

Inga kommentarer: