fredag 11 oktober 2024

Respekt i trafiken

I gårdagens Nerikes Allehanda hade jag fått in en insändare. Här följer texten till den.


Svar till ”Gubben på scootern”, NA den 6/10 2024.

Signaturen Gubben på scootern skrev en insändare där han uppmanade folk att sluta se ned på dem som har valt scooter, även kallad elsparkcykel. Han hänvisade bland annat till att elsparkcyklar är miljövänliga och tar liten plats i trafiken.

Uppmaningen är missriktad. Det finns ingen som ser ned på trafikanter, bara för att de åker elsparkcykel. Många ser däremot ned på den stora andelen elsparkcyklister som ofta bryter mot trafikreglerna.

I sin artikel antydde Gubben på scootern att han bryter mot trafikreglerna. Han skrev om bilförare: ”De kör aggressivt vid övergångsställen, som om vi på elscooter inte har någon rätt att existera i trafiken.”

Vid övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot fotgängare som korsar gatan. Väjningsplikten gäller för bilister likaväl som för cyklister, inklusive elsparkcyklister. Fotgängare har ensamrätt på trottoarerna, om det inte enligt vägmärken finns cykelbanor. Tyvärr är det alltför vanligt att se elsparkcyklister köra på trottoarer och korsa gator vid övergångsställen som om andra trafikanter skulle ha väjningsplikt mot dem.

Gubben på scootern skrev också: ”Dessutom är det alltid den som kör ett större fordon som bär ett större ansvar vid en kollision.” Det är fel. Det är alltid den som kör ett fordon i strid mot trafikreglerna som bär ett större ansvar vid en kollision.

Följ trafikreglerna, så ska du se att andra trafikanter respekterar dig på elsparkcykel.

Daniel Granqvist, Örebro

Inga kommentarer: