För de personer som inte når sidan, följer texten nedan.
Adressering gör ingen handling allmän
Den 6 maj hade kommunstyrelsens ordförande i Hällefors kommun, Cecilia Albertsson (M), en debattartikel i NA. Hon förklarade att ett dokument som funnits på ett sammanträde var arbetsmaterial och därför ingen upprättad handling. När NA:s politiske redaktör Lars Ströman hade begärt att få ut dokumentet, hade han därför nekats det.
Lars Ströman invände i svar direkt: ”En skrivelse adresserad till kommunstyrelsen är en upprättad handling.”
Under många år har jag läst Lars Strömans texter i NA. För att vara juridisk lekman, är han duktig på offentlighetsprincipen. Med min egen bakgrund som jurist, verksam vid myndigheter i över tjugofem år, måste jag ändå ge honom fel i den här frågan.
En handling är allmän, om den är inkommen till, upprättad vid eller expedierad från en myndighet. Arbetsmaterial såsom minnesanteckningar, som ännu inte är färdigställda handlingar, är inte upprättade handlingar. De är därför inte allmänna handlingar och kan inte fås ut enligt offentlighetsprincipen. Skälet är självklart: det är först när en handling är korrekturläst och klar, som myndigheten ska behöva lämna ifrån sig den och stå för innehållet.
En handling är inte upprättad, bara för att den är adresserad på ett visst sätt. En tjänsteman inom kommunstyrelsens förvaltning kan mycket väl adressera början till en handling till kommunstyrelsen. Om delar av denna påbörjade handling läses upp för kommunstyrelsen, försiggår detta inom myndigheten. Handlingen är då varken inkommen till, upprättad vid eller expedierad från kommunstyrelsen. Den är ingen allmän handling, bara för att den är adresserad till kommunstyrelsen.
Offentlighetsprincipen är en bra och viktig svensk rättslig princip. Den ger medborgarna vidsträckt rätt till inblick hos myndigheter, bara inte till varenda påbörjad text.
Daniel Granqvist, verksjurist
Den 6 maj hade kommunstyrelsens ordförande i Hällefors kommun, Cecilia Albertsson (M), en debattartikel i NA. Hon förklarade att ett dokument som funnits på ett sammanträde var arbetsmaterial och därför ingen upprättad handling. När NA:s politiske redaktör Lars Ströman hade begärt att få ut dokumentet, hade han därför nekats det.
Lars Ströman invände i svar direkt: ”En skrivelse adresserad till kommunstyrelsen är en upprättad handling.”
Under många år har jag läst Lars Strömans texter i NA. För att vara juridisk lekman, är han duktig på offentlighetsprincipen. Med min egen bakgrund som jurist, verksam vid myndigheter i över tjugofem år, måste jag ändå ge honom fel i den här frågan.
En handling är allmän, om den är inkommen till, upprättad vid eller expedierad från en myndighet. Arbetsmaterial såsom minnesanteckningar, som ännu inte är färdigställda handlingar, är inte upprättade handlingar. De är därför inte allmänna handlingar och kan inte fås ut enligt offentlighetsprincipen. Skälet är självklart: det är först när en handling är korrekturläst och klar, som myndigheten ska behöva lämna ifrån sig den och stå för innehållet.
En handling är inte upprättad, bara för att den är adresserad på ett visst sätt. En tjänsteman inom kommunstyrelsens förvaltning kan mycket väl adressera början till en handling till kommunstyrelsen. Om delar av denna påbörjade handling läses upp för kommunstyrelsen, försiggår detta inom myndigheten. Handlingen är då varken inkommen till, upprättad vid eller expedierad från kommunstyrelsen. Den är ingen allmän handling, bara för att den är adresserad till kommunstyrelsen.
Offentlighetsprincipen är en bra och viktig svensk rättslig princip. Den ger medborgarna vidsträckt rätt till inblick hos myndigheter, bara inte till varenda påbörjad text.
Daniel Granqvist, verksjurist
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar