tisdag 29 november 2011

Transportkompani?

Är riksdagen bara ett transportkompani för de lagar som regeringen vill ha igenom? Ja, i alla fall hävdar den före detta riksdagsledamoten för Moderata Samlingspartiet Anne-Marie Pålsson det i en ny bok.

På Facebook har jag sett kommentarer om detta, med udden mot partiledningen. Kommentarerna har gått ut på att man bör minska antalet riksdagsledamöter och införa högre grad av personval. Syftet skulle vara att ge riksdagsledamöterna större makt.

Jag håller inte med om dessa förslag till förändringar. Riksdagsledamöterna är redan valda på personmandat. Ingen partiledning kan sparka en riksdagsledamot som går emot partilinjen, åtminstone inte förrän i nomineringarna inför nästa val.

För det första är det en enda före detta riksdagsledamot som kommer med kritiken. Jag vet inte hur många av de andra ledamöterna som skulle hålla med henne, men jag har inte märkt av att det skulle vara många. Det är de som har förstahandskunskap.

Jag ser två lösningar för att förbättra situationen - om det finns skäl att göra det. Det ena är riksdagsledamöter med mer civilkurage. Varje riksdagsledamot skall kunna stå för sina åsikter och skall kunna stå upp för dem i riksdagsgruppen. Det andra är politiker som har karriärer vid sidan om politiken att falla tillbaka på om de inte vill eller tycker sig kunna vara med längre. Detta gäller inte bara riksdagsledamöter. Heltidspolitiker som aldrig har arbetat med någonting annat, utan måste hänga sig kvar vid politiska uppdrag för sin försörjning, blir lätta offer för utpressning från partiledningen. De som kan avgå vilken dag som helst kan klara sig undan detta, även utan att faktiskt avgå. Det är den typen av omutbara politiker jag vill ha. Då blir det mindre risk för att riksdagsgruppen blir ett transportkompani.

Inga kommentarer: