onsdag 2 januari 2013

Semlor

I dag var jag och min kära fru på konditori i centrala Örebro. Det fanns semlor att köpa, redan innan julen är över. Två personer som kom efter oss köpte också varsin semla. Jag både förstår dem, och inte förstår dem. Semlor är väldigt goda, men vi är ännu inte i den tid på året då semlor av tradition äts.

Jag är en konservativ människa, som tycker att semlor bara skall ätas från fettisdagen och fram till påsk. Det är ju från början ett bröd som var tillåtet att äta under fastan, men där folk med tiden gömde andra godsaker, vilket blivit våra dagars mandelmassa och grädde. Det vore mig dock främmande att förbjuda andra att sälja, köpa eller äta semlor närhelst de vill under året.

Traditioner skall vara till för att glädja oss människor, inte utgöra hinder för oss. Om traditionen påbjuder semlor en begränsad tid på året, gläds jag åt att äta semlor då, men de människor som gläds åt att äta semlor vid andra tider på året får göra det.

Inga kommentarer: