söndag 3 februari 2013

Super Bowl

I dag var det visst VM-final i den udda sporten bandy. Jag menar att sporten är udda, därför att den nästan bara har betydelse i Sverige och Ryssland. Med ett enda undantag har dessa två länder alltid tagit guld i sportens VM. Finland tog guldet en gång.

En annan sport som mest bara är ett lands angelägenhet är amerikansk fotboll. Den är ändå mindre udda. Den utövas i fler länder runt världen. Finalen Super Bowl i den amerikanska serien som spelas i natt, svensk tid, brukar vara den enskilt mest följda matchen i världen, av all sport.

Super Bowl har betydligt större betydelse i världen än VM-finalen i bandy. Personligen tycker jag att det är onödigt att någon ens ägnar sig åt bandy. Det vore bättre om skridskoskickliga idrottare kunde ägna sina krafter åt mer internationellt uppmärksammade sporter som ishockey. Å andra sidan är det inte upp till mig att bestämma vad folk skall ägna sin tid åt.

Super Bowl går mitt i natten och det är arbetsdag i morgon, så jag kommer inte att följa den, åtminstone inte till slutet. VM-finalen i bandy hade jag inget intresse alls av att följa.

Inga kommentarer: