torsdag 14 februari 2013

Varför undanta alla myndigheter?

Regeringen har lagt en proposition till riksdagen om att införa ett nytt brott i brottsbalken: kränkande fotografering (prop. 2012/13:69). Grundidén är bra: för att värna om enskilda människors integritet skall det bli förbjudet att fotografera dem i hemmet, på toaletter, i omklädningsrum och liknande platser. Förslaget har justerats efter lagrådsremiss, så att platsen där fotografering sker som är avgörande.

Avväganden har också gjorts gentemot yttrandefriheten, informationsfriheten etc. Det finns därför ett undantag i ett andra stycket i den föreslagna nya 4 kap. 6 a § brottsbalken som ger straffrihet "om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter är försvarlig".

Det jag frågar mig, när jag läser förslaget, är varför förbudet bara skall gälla enskilda människors handlande. Genom ett tredje stycke i den föreslagna nya 4 kap. 6 a § brottsbalken undantas allt fotograferande som utförs av myndigheter.

I författningskommentaren på s. 41 i propositionen motiveras undantaget med den fotografering som sker "t.ex. vid brottsbekämpande verksamhet hos polisen, Tullverket och Kustbevakningen". Ett liknande resonemang förs på ss. 31-32. De här exemplen har jag inget problem med, men lagtextens undantag omfattar alla myndigheter och vad för fotografering de än utför.

Naturligtvis måste bestämmelsen läsas mot bakgrund av vad myndigheten som fotograferar har för arbetsuppgifter, något annat än arbetsuppgifterna är inte myndighetsutövning och skulle inte träffas av undantaget. Likafullt anser jag att undantaget är för omfattande. Straffrätten lägger en stor bevisbörda på åklagarsidan. Ett så generellt undantag som i det här lagförslaget, torde innebära att det blir nästan omöjligt att fälla tjänstemän vid myndigheter till ansvar för den fotografering de utför, om fotograferingen har det minsta lilla med tjänsteutövningen att göra. Nog kan det behövas ett vidare undantag än enligt andra stycket för vissa myndigheter, såsom de som är uppräknade i propositionens text, men det är oproportionerligt att detta skall omfatta alla myndigheter, såväl statliga som kommunala.

Vi får hoppas att riksdagsbehandlingen innebär att det föreslagna tredje stycket inskränks.

Inga kommentarer: