fredag 19 april 2013

En hjältes bortgång

I dag har jag nåtts av det tragiska beskedet att min broder sedan tiden i Studentförbundet, Einar Du Rietz, hastigt har lämnat jordelivet.

Einar var en man som jag ofta kände att jag gärna skulle lära känna närmare. Han var alltid vänlig och klok. Han gjorde mycket för friheten, inte minst genom sitt engagemang i Fria Moderata Studentförbundet, där han bland annat var förbundssekreterare. Han var en mycket god skribent, varför det inte var förvånande att han förtjänade sitt uppehälle genom att skriva.

Einar var mycket allmänbildad och vi delade ett stort intresse för historia. Det var Einar som påpekade för mig att början till slutet för den habsburgska monarkin torde ha varit när Josef II bytte ut latinet som officiellt språk mot tyska. Genom det beslutet särbehandlades ett av folken i det multinationella imperiet, vilket gav de övriga folken skäl att bli missnöjda och gav upphov till separatistiska spänningar. Nog för att många soldater av alla olika folk inom dubbelmonarkin lojalt stred för riket ända fram till 1918, men samtidigt var det separatisterna i Bosnien-Herzegovina som genom mordet på ärkehertig Franz Ferdinand satte igång händelserna som ledde fram till det krig som till slut slet sönder riket.

Jag har alltid trott att Einar skulle kunna bidra med mycket mer för frihet och framsteg i samhället under många, många år. Nu kommer han inte att kunna göra det. Det är alltid tragiskt när en meningsfrände går bort, extra tragiskt när det som i Einars fall sker i förtid. Må han vila i frid!

Inga kommentarer: