måndag 27 januari 2014

En bättre konkurrent till SJ

När jag skriver det här, sitter jag på ett tåg från Borlänge till Örebro. Jag åker den sträckan i tjänsten ibland, till min arbetsgivares kontor i Borlänge och tillbaka till min hemstad Örebro. Tåget drivs av Tågkompaniet, inte av Statens Järnvägar. Det är påtagligt hur pass mycket säkrare det känns att tågen kommer fram i tid. Det går alltså att driva trafik på järnväg i Sverige på ett bättre sätt än vad SJ gör. Det är inte så att jag har statistik, men såväl jag som många av mina kolleger har samma uppfattning. Jag hoppas att förslaget om att SJ åter skulle få ansvaret för all järnvägstrafik i Sverige inte blir verklighet. Det vore förmodligen bättre att ge ett sådant monopol till Tågkompaniet, men bäst att inte ha några monopol alls. Vi får hoppas på ett fortsatt borgerligt regeringsinnehav efter valet i höst, så att det inte fattas beslut i riksdagen om nya monopol för järnvägstrafiken.

Inga kommentarer: