måndag 23 december 2019

Finns det fördelar med medborgarförslag?

I gårdagens upplaga av vår lokala tidning Nerikes Allehanda hade en tidigare borgerlig kommunalpolitiker skrivit en insändare. Hon förespråkade bland annat medborgarförslag. Det är den möjlighet som finns enligt kommunallagen att ge alla invånare i kommunen rätt att lägga skriftliga förslag till kommunfullmäktige.

Jag har aldrig förstått nyttan med medborgarförslag. Jag skrev så här i en kommentar:

Vad finns det egentligen för fördelar med medborgarförslag? Jag har under min tid i fullmäktige lagt flera motioner som i grunden är andra medborgares förslag. Det är ett av syftena som vi har, när vi sitter i fullmäktige. Hur skulle det bli bättre, för att några som har förmågan att själva formulera en motion, också skulle kunna lägga den själva, i stället för att bara be en ledamot i fullmäktige att göra det åt dem?

Det fick jag inte ett enda svar på, från någon som förespråkar medborgarförslag. Jag vidhåller därmed min uppfattning att det är onödigt med medborgarförslag.

Inga kommentarer: