onsdag 22 november 2023

Ojämlik skola?

Vid kommunfullmäktige i dag satt jag som ordförande när en interpellation om ojämlikhet i skolan debatterades.


En av ledamöterna tog upp frågan om att kommunen ska lägga ned två skolor och frågade hur det påverkar ojämlikheten. När en annan ledamot begärde ordningsfråga och ifrågasatte om det hörde till ämnet för interpellationen, svarade jag att så som frågan var formulerad handlade den om ojämlikhet i skolan och gick inte utanför ämnet. 


Senare begärde interpellanten ordet och ifrågasatte också om frågan som tog upp nedläggning av skolor hörde till ämnet. Det gjorde mig litet irriterad, jag hade ju redan förklarat att jag bedömde att den hörde till ämnet. Det sade jag också, men lyckades undvika att låta alltför irriterad. Jag kan inte förstå varför interpellanten skulle upprepa samma ifrågasättande. Det var ohövligt. Jag hoppas att sådant inte sker igen. 

Inga kommentarer: