fredag 31 maj 2024

Integritet och upphovsrätt hos Meta

Företaget Meta, som äger Facebook, kommer att införa en artificiell intelligens på Facebook och andra sociala media som Meta driver. Då skickade de en förfrågan till mig, som användare av Facebook, om jag ville avstå från att låta den artificiella intelligensen använda mitt material på Facebook. Förmodligen har alla användare av Facebook fått samma fråga. Jag skrev genast och invände.


sidan för att invända får användaren ange det land han eller hon bor i, e-postadress och skäl för att invända. Jag skrev följande i rutan för skäl.


It invades my privacy and my intellectual property rights. 


Strax efter att jag hade skickat in denna invändning, fick jag bekräftelse från Meta om att invändningen accepteras. Det är bra av Meta att ta detta på allvar och göra det lätt att invända. Jag tycker att alla bör invända. 

Inga kommentarer: