tisdag 13 december 2011

Ett nytt kontinentalsystem?

Tre ledande folkpartister skriver på Svenska Dagbladets brännpunkt att Sverige borde delta i det fördjupade samarbetet i EU, med stabilitetspakt och allt. Det enda stora landet som säkert står utanför, Storbritannien, anses inte vara tillräckligt mycket värt som samarbetspartner. I stället vill man se Sverige som en del i den allt mer överstatliga europeiska unionen.

Jag har alltid varit för ett svenskt medlemsskap i EU. Däremot vill jag inte att EU förvandlas till en federation, jag vill ha ett samarbete mellan självständiga länder. Det är konkurrens som en gång gjorde Europa så starkt, till skillnad från det enhetsstyrda Kina.

När jag läser brännpunktsartikeln slås jag av likheten med Kontinentalsystemet. Napoleon Bonaparte, självutnämnd kejsare av Frankrike, ville ena hela Europa under ett styre. Storbritannien höll sig utanför. Det gjorde även Sverige, till dess vårt land tvingades med i Kontinentalsystemet. Till sist räddade Storbritannien Europa från den franska tyrannin. Nu kan tyrannin komma från en fransk-tysk stabilitetspakt i stället.

Är det fel av mig att jämföra med Kontinentalsystemet? Olikheterna är givetvis många, men nog finns likheterna där.

Inga kommentarer: