onsdag 29 april 2015

Offentlighetsprincipen

I dag var det möte med kommunfullmäktige i Örebro kommun. En av mina interpellationer kom upp, som handlade om hur kommunens myndigheter följer offentlighetsprincipen. Den omedelbara orsaken var ett ärende, där jag fick vänta drygt två månader på att få ut handlingar från kommunen. Detta är en oacceptabel väntan, det erkände kommunstyrelsens ordförande, som svarade på interpellationen.

Offentlighetsprincipen är viktig. Debatten blev dock kort, förmodligen för att alla var överens. Jag fick dock chansen att hålla ett kort brandtal till förmån för offentlighetsprincipen. Jag påpekade bland annat att den är en av Sveriges största bidrag till den västerländska civilisationen. Det känns alltid bra att ha chansen att tala för medborgarnas viktiga rättigheter.

1 kommentar:

Kamelen sa...

Bra! Hörde inte ditt inlägg igår men har samma erfarenhet själv. Har funderat på JO-anmälan faktiskt. Det kommunala bolaget i fråga hävdade sekretess på underlag som det redan tagits beslut i KS och KF men efter lite bråk fick jag ut uppgifterna efter nån vecka. Dessutom hävdar man sekretessprövning på styrelseprotokoll. Över två månader senare har jag fortfarande inte fått några protokoll eller meddelande om att det är sekretessbelagt (hur nu styrelseprotokoll kan vara det)....