måndag 26 augusti 2019

Platsinformation

De senaste dagarna har jag läst ett antal olika inlägg i sociala media med rekommendation om att ladda ned SOS-appen till sin mobiltelefon. En påstådd fördel är att appen noterar var telefonen finns och skickar platsinformationen till SOS alarm, för den som ringer dit.

Jag ser inte nyttan i detta. Jag ser alltid till att appar inte får notera min position, därför att jag inte vill att det skall registreras. Det är min ensak var jag befinner mig. Därtill vet jag alltid själv var jag befinner mig, så om jag behöver ringa SOS alarm, kan jag tala om det för larmoperatören. Det behöver jag ingen app till.

Mitt privatliv är mer värt för mig, än en app som kan skicka min platsinformation för den osannolika händelse att jag skulle behöva ringa SOS alarm utan att veta var jag skulle befinna mig. Mot denna bakgrund skulle jag också avråda de flesta från att skaffa SOS-appen. Möjligen kan den vara bra att ha för människor med mycket dåligt lokalsinne. Jag behöver den inte.

Inga kommentarer: