onsdag 23 december 2020

Lärare som inte rättar fel

I går fick jag läsa en kopia av en artikel i Göteborgsposten med titeln Skolan struntade i att rätta dotterns felräkningar. Artikeln som länken går till är låst. I korthet går den ut på att en lärare i första klass inte hade rättat ett enda fel av de tal en skolelev hade gjort i sin lärobok i matematik. Läraren hade stöd i detta av rektorn. Skälet påstods vara att inte ge eleven dåligt självförtroende och ta bort glädjen i ämnet.


Först var jag övertygad om att det var en artikel från den 1 april, som ett skämt med de pedagogiska teorierna i skolämnen där det inte finns så tydliga rätt och fel som i matematik. Så var dock inte fallet. Artikeln bygger tydligen på riktiga förhållanden.


Sådant här gör mig arg. Barn måste få lära sig vad som är rätt och vad som är fel, allt annat skadar deras självförtroende mycket mer på sikt. Hur kan vuxna människor ens få idén att avstå från att rätta fel i matematik? Innan jag förstår det, kan jag inte utveckla min argumentation mer än så här.

Inga kommentarer: