lördag 24 april 2021

Länsförbundsstämma

Moderaterna i Örebro län har stämma i dag. Förra året behandlades inga motioner, men i år behandlas många. Det är god stämning och bra debattmiljö på stämman, även om den hålls via videolänk. 


Under förmiddagen i dag behandlades tre av mina motioner. En bifölls, två avslogs, i samtliga fall i enlighet med förbundsstyrelsens förslag. Ibland tycker jag att det är för många som verkar gå okritiskt på förbundsstyrelsens förslag.


I ett fall var det i alla fall flera som talade till förmån för min motion och det gick till votering, där förbundsstyrelsens förslag vann ganska knappt med siffrorna 36-29. Den motionen handlade om att införa en bestämmelse i svensk grundlag om att beskattningsrätt inte ska få överlåtas till EU eller annan mellanfolklig organisation. Förbundsstyrelsen anförde att Moderaterna redan är emot att överlåta sådan beskattningsrätt, men att det vore onödigt att skriva in något sådant i grundlagen. Jag blev besviken över att motionen avslogs, men ändå glad över att det var många som stödde den. Skiljelinjerna var inte förutsägbara, det var både unga och gamla från hela länet som röstade såväl för som emot motionen. 


Det finns fler motioner att behandla, jag hoppas på många goda debatter och bra beslut.

Inga kommentarer: