onsdag 15 juni 2022

Skadestånd

Ett av ärendena vid kommunfullmäktige i Örebro i dag gällde en delårsrapport för kommunen. I rapporten redogjordes det bland annat för händelser av väsentlig betydelse. En sådan händelse var upploppet i Sveaparken på långfredagen, där det stod att de höga kostnaderna som orsakats av skador på kommunal egendom skulle belasta Tekniska nämndens budget.


Jag tog till orda och kritiserade den här delen av delårsrapporten. Skadorna orsakades av de personer som deltog i upploppet. Femton av dessa har frihetsberövats i olika grad i samband med de rättsliga efterspelen. Kommunen har rätt till skadestånd. Det är en osäker fordran. Med min erfarenhet som jurist vet jag också att det är skillnad på att ha rätt och att få rätt, här har kommunen rätt. Samtidigt borde det finnas en kort redogörelse för att kommunen gör vad den kan för att få skadestånd. Kostnaderna borde inte belasta Tekniska nämndens budget, utan brottslingarnas budget. 


Det var ingen som replikerade på det jag sade. Jag hoppas att det tas fasta på, så att eventuella kostnader av det här slaget, och deras konsekvenser, beskrivs bättre i framtida ekonomiska rapporter. 

Inga kommentarer: