tisdag 20 augusti 2013

Mer om kärnvapen

Efter min insändare om kärnvapen i Nerikes Allehanda, återgiven för några dagar sedan i denna blog, fick jag svar från Lennart Bondeson (kd), kommunalråd i Örebro. I dag publicerade NA mitt genmäle. Det löd så här:
Lennart Bondeson skriver i sitt svar på min insändare (den 9 augusti) att han inte tror på att kärnvapen har en fredsbevarande effekt. Han är övertygad om att kärnvapnen förde världen till randen av en katastrof under Cubakrisen. Jag tror att det var existensen av kärnvapnen som räddade världen från ett krig mellan supermakterna, då liksom vid andra tillfällen.

Det vore intressant att få veta vad Lennart Bondeson ser som orsaken till att vi aldrig behövde se ett tredje världskrig under andra halvan av 1900-talet. Jag tror att kärnvapnens avskräckande effekt var den enskilt största orsaken. Vidare tror jag att rationella ledare kan undvika krig, vilket Lennart Bondeson inte tycks tro. Han erbjuder dock ingen alternativ förklaring till att freden bevarades mellan USA och Sovjetunionen. Om han hade gjort det, hade det varit lättare att ta hans kritik på allvar.

Visst kostar det pengar att underhålla kärnvapen. För alla de människor som tror på dessa vapens fredsbevarande effekt, är det en kostnad som är värd att ta. Vad gäller kärnavfallet pågår forskning som kan leda till att vi kan utvinna ännu mer energi ur det och få ett mindre farligt och långlivat avfall. Vetenskapen löser problemet.

Inga kommentarer: