tisdag 27 mars 2018

Politisk övertygelse

Demokratier kan utformas på olika sätt, De flesta demokratier är representativa, vilket innebär att folket väljer personer som företräder dem i beslutande församlingar som riksdag och kommunfullmäktige.

Representativa demokratier kan i sig utformas på flera olika sätt. I Sverige har vi ett proportionellt system med flera valda personer per valkrets. I länder som Storbritannien och USA har de i stället enmansvalkretsar där den som vinner flest röster tar det enda mandatet.

Till fördelarna med enmansvalkretsar hör att mandatet är mer tydligt personligt, vilket ger den valde politikern större ansvar. Det gynnar stora partier så att det blir färre partier som får mandat, vilket oftare ger ett parti egen majoritet och därmed ger mer stabila regeringar.

Till fördelarna med proportionella system hör att fler människors röster gör skillnad vid fördelningen av mandat. En annan fördel med proportionella system, är att väljarna röstar mer på parti än person, vilket gör att de röstar mer på idéer och politisk övertygelse än på vilken enskild politiker som är mest karismatisk.

I dag gjorde en arbetskamrat till mig sin sista dag på arbetet. Hon kommer att börja på en annan tjänst hos en annan arbetsgivare efter påsk. Hon berättade för mig att hon uppskattar mig som person, men att trots att jag står högt upp på valsedlarna till kommunfullmäktige och riksdagen, kommer hon att rösta på det parti som hon tycker är bäst, inte på mig eller det parti jag kandiderar för. Jag förklarade att jag förstår det valet och anser att det är korrekt. Jag tycker att man skall rösta efter sin politiska övertygelse i första hand, och möjligen i andra hand efter vilka kandidater som personer man tycker om.

Detta är en stor fördel med vårt proportionella, partidominerade, demokratiska system i Sverige. Det är idéerna som är viktigast för hur staten och kommunerna styrs, personerna kommer i andra hand. Personerna representerar och arbetar för idéerna. På så sätt blir väljarnas politiska övertygelse bättre representerade än i ett system med enmansvalkretsar. Det är bra.

Inga kommentarer: