torsdag 18 juli 2019

Arrogans

I går var jag och köpte en maträtt på ett välbesökt café i centrala Örebro. Jag går inte dit, om jag inte blir ombedd; de tar nämligen inte kontant betalning, vilket jag tycker är oförskämt och arrogant. Den här gången hade jag dock blivit ombedd att handla just där. De har god mat, vilket måste vara grunden för framgången, trots personalens även i övrigt arroganta attityd till kunderna.

Det tog tid för personalen att förstå min order och att ta betalt. Den ende i personalenssom log, var den som hade svårt att förstå vad jag bad om, han log en kort stund precis när han bad om ursäkt för det. När jag sedan stod och väntade på maten, tyckte de att jag borde gå och sätta mig i stället.

Jag hade bett om extra sås, enligt den beställning jag hade fått med mig. Då fick jag extra Skagenröra i stället. När jag ifrågasatte det, sade en i personalen bara att Skagenröra är det enda såslika de har på den maträtten, därför tog de på extra röra. Det föll dem tydligen inte in att fråga mig först.

Maten skulle jag ta med mig. Det hade jag specificerat tydligt. Jag fick maten i en plastburk, men utan någon påse eller annat att ta den i. Påsen fick jag be om. Jag fick en påse, utan en enda kommentar, men med ett kroppsspråk som visade hur jobbig jag tydligen var.

Efteråt gick jag till ett äldre konditori i närheten och köpte Wienerbröd. Där möttes jag av leenden och en varm känsla av att jag som kund var välkommen, inte jobbig. Dit går jag mycket hellre igen.

Inga kommentarer: