söndag 11 oktober 2020

Ägande och användning

En reklam på Facebook har sin grund i att bilar bara skulle användas 4 % av all tid. Det är en felaktig beskrivning av ägande. Varje sak man äger, är i och för sig oanvänd stora delar av dygnet. Det är dock inte för att konstant använda sakerna, som man äger dem. Det är för att när som helst kunna använda sakerna, som man äger dem. Jag äger en bil, för att när som helst kunna använda den, för att köra hundar till veterinär, människor till läkare, mig själv till butiker eller andra platser. Den möjligheten skulle försvinna, om jag skulle hyra bil efter behov, eller hyra ut bil efter andras behov. På så sätt kan man säga att jag använder min bil 100 % av all tid – för att vid behov när som helst kunna köra med den. Det är samma sak med annat som jag äger.

Inga kommentarer: