tisdag 28 december 2021

Bildregeln i alkohollagen godkänns

Den 29 mars i år skrev jag i den här bloggen om hur Patent- och marknadsöverdomstolen i dom den 26 mars hade underkänt den s.k. bildregeln i 7 kap. 5 § alkohollagen (2010:1622) med hänsyn till EU-rätten. Sedan Konsumentombudsmannen överklagat domen, har Högsta domstolen i dom den 23 december 2021 (mål nr T 2517-21) godkänt bildregeln.


Vid en proportionalitetskontroll mot EU-rätten anser Högsta domstolen att en tillämpning av bildregeln i detta fall är berättigad. Den aktuella producenten av alkohol får därför inte fortsätta göra reklam för sina produkter i Sverige med två bilder som hade godkänts av Patent- och marknadsöverdomstolen. 


Jag ansåg att Patent- och marknadsöverdomstolens dom var bra, ett steg i riktning mot en mer rimlig syn på alkoholreklam i Sverige. Nu när Högsta domstolen har gjort en annan bedömning får det accepteras, men jag tycker inte om det. Å andra sidan kan det vara bra om bildregeln ändras genom politiska beslut i riksdagen. 

Inga kommentarer: