lördag 7 januari 2023

Högre studier

I dag läste jag ett debattinlägg på Facebook. En person hade skrivit att alla kan lära sig att läsa och skriva, men att inte alla har fallenhet för högre studier. Sedan skrev hon att i Sverige vänder man på det: alla kan inte lära sig att läsa och skriva, men alla ska ha rätt att klara avancerade teoretiska studier.


Jag kommenterade det så här:


Ett problem är att många som har lätt för avancerade teoretiska studier tror att andra just därför egentligen har lika lätt för det.


När jag gjorde notarietjänst på länsrätt var det en gång en av de andra notarierna som tyckte att juristlinjen inte hade varit svår, den borde alla kunna klara av. Flera instämde i det yttrandet. Jag invände. Jag sade att även om de flesta jag umgicks med socialt skulle klara det, de var också akademiker, trodde jag inte alls att de flesta i befolkningen skulle klara det. Jag exemplifierade med de personer som vi alla hade erfarenhet av i mål om försörjningsstöd och liknande. Motvilligt fick nog de övriga erkänna att de hade gått en utbildning som inte var så lätt att ta sig igenom.

Inga kommentarer: