torsdag 26 januari 2023

Slaget vid Breitenfeld

På kommunhuset i Örebro finns det kodlås för de flesta dörrarna. Koden byts ut varje dag. I min egenskap av kommunpolitiker och därmed känd i receptionen, kan jag alltid få dagens kod, när jag frågar efter den. Det fick jag även i tisdags, när jag var där för att delta som ledamot vid sammanträde med kommunfullmäktige. 


Receptionisten berättade att tisdagens kod var 1631: "En minut i halv fem."


"Slaget vid Breitenfeld", sade jag.


Receptionisten ställde sig frågande till detta, men sade sedan att hon skulle leta rätt på vad det betydde. 


Det är inte många årtal som jag tycker att svenskar bör känna till. Årtalet för slaget vid Breitenfeld, Gustav II Adolfs och Sveriges första stora seger under trettioåriga kriget, är ändå ett sådant årtal. Kanske lärde sig receptionisten det senare under dagen. Jag hoppas det. 

Inga kommentarer: