lördag 26 april 2014

Vid enväldig makt: inför demokrati!

I dagens Nerikes Allehanda intervjuas Socialdemokraternas kandidat till kommunstyrelsens ordförande i Örebro kommun, Lena Baastad. En av frågorna var, vad hon skulle göra om hon skulle få enväldig makt. Hon svarade: "Att på något sätt lyckas ordna jobb åt alla människor. Då skulle vi också utrota barnfattigdomen i Örebro en gång för alla."

Det där är ett svar som jag är djupt missnöjd med. Det skulle jag ha varit, även om jag hade varit socialdemokrat. Enligt min mening är det enda rimliga svaret på frågan: "Att återinföra demokratin."

Om jag skulle få enväldig makt, skulle ju det betyda att jag skulle bli diktator. Jag är emellertid en varm anhängare av demokrati, frihet och rättsstat, därför skulle jag aldrig vilja vara diktator. Om jag ändå skulle bli diktator, skulle min första åtgärd därför bli att återinföra demokratin.

Det är klart att många diktaturer har ordnat jobb åt alla arbetsföra människor, men det är kommunistiska diktaturer som Sovjetunionen och Kina. Människorna i Sovjetunionen föredrog demokrati, när möjligheten att välja kom till dem.

Har Lena Baastad verkligen tänkt igenom sitt svar? Vill hon hellre ha ett samhälle som Sovjetunionen, med sig själv som enväldig härskare och alla människor i arbete, än en demokrati där vi i frihet gemensamt arbetar för alla människors möjlighet att kunna försörja sig själva?

2 kommentarer:

Tom sa...

TLDR versionen:

"Alltså, om jag fick bestämma allt, då skulle jag inte bestämma allt. För så gjorde man i Sovjetunionen. Och Sovjet var dumt. Så om man vill göra bra saker om man har makt är man Stalin. Så det så."

Daniel Granqvist sa...

Det är naivt att tro, att man skulle kunna utnyttja enväldig makt till att bara göra gott. Vad som är gott för en människa, är ont för en annan. Det är därför det är viktigt med fria, demokratiska samhällen där människor i största möjliga utsträckning får följa sin egen valda väg till lyckan.