tisdag 2 december 2014

Framkomlighet

Det är svårt att ta sig fram med bil på sina håll i centrala Örebro. De styrande partierna vill göra det ännu svårare. Moderaterna är emot en sådan politik.

I dag sammanträdde Programnämnd Samhällsbyggnad. Ett förslag om att ta fram en plan för att bygga om Trädgårdsgatan, med syfte att göra den trängre för bilar och försvåra framkomligheten, röstades igenom. Moderaterna och Folkpartiet röstade emot förslaget.

I kväll tog jag bilen in till centrum. Jag hamnade bakom en Citroën som körde i 30 km/h på Kungsgatan/Trädgårdsgatan, trots att det är tillåtet att köra 50 km/h där. Det var god sikt, gott väglag och ingen trafik före denna Citroën. Jag har råkat ut för liknande situationer många gånger på denna gata. Trots det argumenterar de styrande partierna för att man bör bygga om gatan för att minska hastigheten, problemet är snarare att för många kör för långsamt på gatan. Överdrivet långsam trafik stjäl tid från medtrafikanterna och hämmar tillväxt och utveckling. Om vi skulle bygga om Trädgårdsgatan, så skulle det vara för att underlätta för trafiken där.

Jag är även en van cyklist. Cykeltrafiken klarar sig utan cykelbanor på Trädgårdsgatan. Cyklister kan åka i nord-sydlig riktning på parallellgatorna Manilagatan och Kungsgatan, samt på Drottninggatan, där det är planskild korsning med Rudbecksgatan.

Inga kommentarer: