onsdag 31 augusti 2016

Färd i 108 km/h på 40-väg var inte vårdslöst

Trafiksäkerhet är viktigt. Motorfordon är tunga och kan framföras ganska snabbt, därför finns det också många och precisa trafikregler för att minska risken för olyckor, skador och dödsfall. Det är emellertid inte alla beteenden i trafiken som är vårdslösa, även om de innebär betydande överträdelser av vissa trafikregler. Den som kör i en hastighet högt över den tillåtna har ett beteende som typiskt sett kan leda till ansvar för vårdslöshet i trafik. Högsta domstolen har emellertid slagit fast (NJA 2001 s. 286) att det är omständigheterna i det enskilda fallet som är avgörande.


Hovrätten över Skåne och Blekinge har nyligen haft ett mål där den här frågan var aktuell. I sin dom den 29 augusti 2016 (mål nr B591-16) hade hovrätten att ta ställning till en händelse där den åtalade hade kört i 108 km/h på en väg där högsta tillåtna hastighet var 40 km/h. Körningen skedde på en väg med två filer i vardera körriktningen, bred mittremsa, gång- och cykelbanor en bra bit vid sidan om vägen och mer än tvåhundra meter före närmsta korsning. Sikten var god och det var litet trafik på vägen. Den polisman som mätte upp hastigheten hade själv bedömt att det inte var frågan om vårdslöshet i trafik.


I sin dom friar hovrätten den åtalade från ansvar för vårdslöshet i trafik och dömer honom bara till penningböter för hastighetsöverträdelse. Hovrätten skrev bland annat:


Omständigheten att en förare kör i 108 km/h inom tättbebyggt område på en väg där hastigheten är begränsad till 40 km/h innebär inte i sig att föraren orsakar en risk för trafikolycka. Såvitt har framkommit var omständigheterna i detta fall inte heller sådana att [den åtalade] genom sin körning gav upphov till en sådan risk.

Det är en klok dom som mycket väl lär stämma överens med det allmänna rättsmedvetandet. Fortkörning behöver inte i sig vara vårdslöst.


Det kan vara klokt att ha en hastighetsbegränsning som är så låg som 40 km/h även på en bred, fyrfilig väg som den där den här fortkörningen begicks. Om det ofta är mycket trafik på vägen, kan 40 km/h vara den hastighetsbegränsning som är bäst anpassad efter de normala trafikförhållandena på platsen. Samtidigt skulle väghållaren kunna överväga att ha en högre hastighetsbegränsning under sådana tider på dygnet då trafikintensiteten är mycket lägre än vanligt, kanske skulle det göra att fler valde att köra då i stället. Den aktuella fortkörningen inträffade förmodligen vid en sådan tidpunkt.

Inga kommentarer: