torsdag 6 oktober 2016

Politiker bloggar för lokaltidningen

Den största lokala tidningen i Örebro, Nerikes Allehanda, erbjöd för några veckor sedan lokala politiker att skriva bloggar på tidningens hemsida. Det kan säkert vara positivt för både tidningen och politikern. Tidningen kan få litet mer trafik på sin sida och därmed högre annonsintäkter, politikern kan nå några fler personer med sina synpunkter.

Eftersom jag redan har en blogg sedan sex år tillbaka, den som jag skriver dessa rader i, skrev jag den 15 september att jag nu tackade nej till erbjudandet. Jag föreslog att tidningen kunde länka till den här bloggen i stället. Tyvärr fick jag inget svar.

Vi får se hur pass stor succé dessa politikerbloggar får. Det är nog inte så många fler än de närmast sörjande som kommer att läsa dem. Jag har själv inga stora läsarskaror på min blogg. Jag skriver inte heller bloggen bara för att få läsare, utan även för att själv komma ihåg de tankar och åsikter jag har haft i olika frågor. I det senare syftet tror jag att det är en fördel att inte skriva en blogg på en tidnings sida, utan snarare på en sida där möjligheten att ha en blogg tillhandahålls fritt mot sidans reklamintäkter för de allra flesta människor, nästan oavsett åsikter.

Den hör bloggen kommer jag att fortsätta skriva på.

Inga kommentarer: