onsdag 5 april 2017

Framtida utbyten av brittiska körkort

En del läsare av denna blogg vet redan att jag arbetar som verksjurist på Transportstyrelsen. Det innebär bland annat att jag har i uppdrag att hjälpa folk med deras frågor om reglerna kring körkort.


I dag talade jag med en svensk ung man bosatt i Storbritannien. Han skulle ta brittiskt körkort, men undrade om han skulle kunna byta ut sitt brittiska körkort mot ett svenskt, om han skulle flytta till Sverige efter Storbritanniens utträde ur EU. Jag sade att vi inte kan veta det med säkerhet, men att allt talar för att det borde gå bra. Det finns ingen anledning för Storbritannien att ändra sina körkortsregler från de EU-gemensamma. Så länge Storbritannien har i princip samma regler som EU om körkort bör det gå bra att byta ut ett brittiskt körkort mot ett svenskt.


Vi får lov att hoppas att min förutsägelse blir sann. Vi får också hoppas att detsamma kommer att gälla utbyte av svenskt körkort mot brittiskt, för den som flyttar åt andra hållet. Det finns egentligen ingen anledning att tro att situationen skulle bli annorlunda, men man vet aldrig. Det verkar finnas en del högt uppsatta personer inom EU som inte verkar se konstruktivt på Storbritanniens framtida utträde ur EU. Förhoppningsvis blir resultatet av utträdesförhandlingarna konstruktiva och bra i alla fall.

Inga kommentarer: