lördag 11 september 2021

För tjugo år sedan

För tjugo år sedan satt jag på mitt dåvarande arbete på Länsrätten i Örebro län och arbetade. Jag var gift sedan tre dagar tillbaka och inom några dagar skulle vi resa till London på bröllopsresa. Då ringde min fru hemifrån och berättade om nyheter på TV om flygplan som flugit in i World Trade Center (amerikansk stavning av ”centre”, eftersom det är ett egennamn). 


När vi var i London var det höjd beredskap. De flesta turistmål var stängda. Å andra sidan höll flera av Londons stora bokhandlare öppet som vanligt. I en av dessa butiker, stor som ett varuhus, fanns det ett helt rum med litteratur om hundar. Vi hittade en bok om hundrasen shiba, som en vän hemma i Sverige hade ett exemplar av, så vi köpte boken till henne. På hotellet den kvällen läste vi i boken och upptäckte att shiban verkade vara en hundras för oss. Dagen därpå köpte vi en likadan bok till oss själva. 


Samma höst, tack vare kontakt via vår vän, köpte vi vår första shiba. Fyra år senare hade vi tre shibor och tog vår första kull valpar. 


Om det inte hade varit höjd beredskap i London, så att vi hade gått i en bokhandel i stället för att se på turistmål, hade vi kanske aldrig valt shiban som ras. 


Det är ofta tillfälligheter som formar livet. Även en oerhört ond händelse som terrordåden mot New York den 11 september 2001 kan, i sin förlängning, få vissa goda sidoeffekter. För mig och min fru var det insikten om att vi ville ha shiba.

Inga kommentarer: