fredag 17 september 2021

Svårt att förstå betydelsen av ombud?

Justitieombudsmannen (JO) riktar skarp kritik mot Försäkringskassan (beslut den 15 september 2021 i ärende 1254-2021) för att beslut i fyra olika fall, med fyra olika handläggare, har skickats till den enskilda parten i stället för till parternas respektive ombud. JO har även i tidigare tillsynsärenden påtalat detta för Försäkringskassan. Det framstår för JO som att det finns brister på systemnivå på Försäkringskassan, när detta har hänt i flera olika fall.


Det är en allmän regel inom ärendehantering hos myndigheter att när någon anlitar ett ombud, ska kommunikation ske med ombudet och inte med parten direkt. Det är en orsak till att anlita ombud. Det borde framstå som självklart att det är så, men har tydligen inte varit självklart på Försäkringskassan. Har de svårt att förstå vad det betyder att ha ett ombud?


Det är bra att JO kritiserar Försäkringskassan för en så här grundläggande miss som har upprepats i olika fall. 



Inga kommentarer: