måndag 20 september 2021

Vägen runt ett problem

Det finns en märklig funktion i moderna datorprogram, som omvandlar webbadresser till helt annorlunda text om dessa kopieras och klistras in i ett ordbehandlingsprogram av något slag. Syftet med funktionen har jag inte förstått.


Hittills har jag alltid klistrat in webbadressen och valt oformaterad text, så förvandlas inte adressen till något annat. Med min nya tjänstedator innebär funktionen att klistra in adressen som oformaterad text att den förändrade texten blir kvar, men utan att också vara länk. Då krävs en ny metod. Jag har börjat att kopiera allt utom den första bokstaven i webbadressen, vilket gör att den inte identifieras som en webbadress. Så skriver jag "h" och klistrar in resten av adressen omedelbart därefter. Då blir det rätt webbadress och den kan också lätt fås att bli en länk. 


När datorprogram gör som de vill, är det dags att hitta vägar runt problemet.

Inga kommentarer: