lördag 25 september 2021

Kandidatur

Inför valet 2022 kandiderar jag till riksdagen för Örebro län och till kommunfullmäktige i Örebro kommun för Moderata Samlingspartiet.

I höst får alla medlemmar rösta i Moderaternas provval. Det blir en grund, av flera, för ordningen av namn på valsedlarna. Här vill jag därför presentera mig och min kandidatur för de medlemmar som läser min blogg. 

Utifrån min bakgrund som konservativ politiker, jurist och hunduppfödare är detta mina hjärtefrågor:
- stat och kommun som är till för medborgarna genom demokrati och lagstyre,
- individuella rättigheter, äganderätt och personlig integritet,
- starkt djurskydd,
- god miljö och mer kärnkraft,
- bra vägar, järnvägar och flyg, inga dyra snabbtåg,
- monarki.

Sedan 2010 har jag varit ledamot i kommunfullmäktige. Efter valet 2018 är jag ersättare till riksdagen, eftersom jag hade förmånen att stå på fjärde plats på valsedeln och partiet fick två mandat i länet. Under den senaste mandatperioden har jag haft uppdrag i bolag som ägs eller delägs av Örebro kommun. Jag är också ersättare i valnämnden.

Under åren 2010–2020 var jag ordförande i partiföreningen Örebro Mitt. Det var ett hedersuppdrag, men jag anser att en person inte bör sitta på ett sådant uppdrag mycket längre tid än så. Föreningen har en god ny ledning. Nu sitter jag som ledamot i kretsstyrelsen i Örebro kommun. 

Ni som har deltagit på länsförbundsstämmor kommer säkert ihåg att jag brukar lämna in många motioner dit.

För övrigt arbetar jag som verksjurist och dataskyddsombud på Statistiska centralbyrån, är ledamot i styrelsen för Örebro läns kennelklubb, är ledamot i disciplingruppen för Svenska brukshundsklubben och är aktiv i Odd Fellows. Tillsammans med fru, hundar och katter bor jag i ett litet hus på ägd mark i utkanten av Örebro.

Inga kommentarer: