onsdag 27 april 2022

Ja eller nej

I kommunfullmäktige och andra beslutsfattande församlingar är det viktigt med formerna för beslut, så att det är lätt att följa vilka beslut som fattas. Det är en orsak till att det regleras i 5 kap. 53 § andra stycket kommunallagen (2017:725) att ordföranden ska lägga fram förslag till beslut på ett sådant sätt att frågan kan besvaras med ja eller nej. 


Det händer att en ordförande misslyckas med att lägga fram förslaget till beslut på rätt sätt. Om ordföranden till exempel säger: "Vem anser att...", i stället för: "Kan fullmäktige besluta att...", blir det naturliga svaret "jag", inte "ja". Då blir det också svårt för den som skulle vilja rösta nej, vad ska den ledamoten säga, som alternativ till "jag"?


Vid fullmäktige i Örebro kommun i dag uppstod det viss förvirring vid en omröstning. Ordföranden hade ställt frågan enligt mitt första exempel ovan. Jag tror att frågans formulering bidrog till förvirringen. Då lyfte jag det här som en ordningsfråga. Tyvärr framstod det som att ordföranden inte förstod hur han hade formulerat sin fråga, han svarade som om hans fråga hade kunnat besvaras med ja eller nej. Kanske kommer han att fundera på saken igen någon gång innan nästa sammanträde med fullmäktige, då blir det förhoppningsvis bättre. 


Ordföranden i kommunfullmäktige i Örebro gör oftast sitt arbete bra. Det händer ändå att misstag begås.

Inga kommentarer: