måndag 16 augusti 2010

Mitt i Sverige

Mitt i Sverige ligger Närke, om vi räknar efter var Sveriges befolkning finns. Denna så kallade demografiska mittpunkt i landet ligger en bit söder om landskapets största stad Örebro, men läget förändras litet över tiden på grund av befolkningsutvecklingen i landet. Sveriges geografiska mittpunkt ligger på samma plats i Medelpad sedan 1814, men den geografiska mittpunkten är inte lika intressant. Det är människorna, befolkningen, som är intressanta i mina ögon.

Mitt i Örebro, samt norr och nordost om kommunens centralort, finns den Moderata föreningen Örebro Mitt. Min tanke med denna blogg är bland annat att låta den vara en nyhetskanal till Örebro Mitts medlemmar från mig, som har äran att vara föreningens ordförande sedan våren 2010. Jag kommer också att dela med mig av en del tankar och funderingar kring politiska frågor och nyheter. Förhoppningsvis kommer det att vara läsvärt.

I högermarginalen lägger jag till en del länkar, till Moderaterna i Örebro och till andra politiska bloggar. För skojs skull lägger jag också till en länk till min hund Haileys blogg. Hailey har bloggat mycket längre tid än jag och kanske kan hennes betraktelser över livet visa en annan sida av mig.

Inga kommentarer: