tisdag 31 augusti 2010

Nya regioner

Jag var på Gotland i helgen, med fru och hundar. Vi tog en paus från valrörelsen för att ställa ut några av våra hundar på hundutställning i Visby, men besökte också Moderaternas valstuga. Vi reste fredag morgon och kom hem natten mot lördag. I Örebro har Moderaterna en större och finare valstuga, men så har också Örebro kommun ungefär dubbelt så många invånare som hela Gotland.

Invånarantalet är intressant. Regeringen har beslutat att Gotland skall få bli en egen region i den nya indelningen av riket som successivt kommer att ersätta länen. Gotland har en speciell situation, i och med att det är en ö utan fast förbindelse med övriga landet, men att Gotland får bli egen region innebär ändå att regioner kan bli befolkningsmässigt små. Örebro län är ännu inte inne i någon process för att övergå till region, även om det bara är en tidsfråga innan så kommer att ske. Förmodligen kommer Örebro län att bli en del av en större region. Det har förekommit idéer om allt från en stor Mälardalsregion som omfattar även Stockholm till en region tillsammans med Värmland.

Min personliga uppfattning är att Örebro bör orientera sig österut, men att en region med hela Mälardalen inklusive Stockholm blir för stor och Örebros betydelse i en sådan region för liten. Jag ser hellre en region för västra Mälardalen, där Örebro som Stockholms pendang i väster blir residensstad.

Oavsett hur stor eller liten region Örebro kommer att ingå i, är det min fasta övertygelse att Örebro skall bli residensstad. Jag skulle helst se en region som består av Örebro, Västmanlands och hela eller delar av Södermanlands län. Jag kan också tänka mig en region av bara Örebro län, kanske med tillskott av några kommuner österut. Eventuellt kan regionen bli mindre än det nuvarande länet, så att den bara består av Närke, Närke samt kommuner österut eller till och med bara Örebro kommun. En region med samma gränser som Örebro kommun skulle likafullt ha dubbelt så stor befolkning som regionen Gotland, alltså går det inte att argumentera emot en sådan region enbart med skälet att den vore för liten.

För mig är frågan om residensstad den viktigaste, inte regionens gränser. Mellansverige är varierat nog för att flera olika gränsdragningar skall vara tänkbara, men Örebro måste vara residensstad. Örebro ligger centralt i landet, vid två Europavägar och andra stora bilvägar, järnväg och en flygplats med stor kapacitet. Det är en stad som växer mer än de flesta städer i landet och som har livskraftigt och varierat näringsliv och universitet. Örebro har också ett slott som har varit centrum för länets administration sedan länen inrättades och även dessförinnan var kronans fäste, detta slott bör förbli centrum för administrationen hos en region.

Kort sagt skulle jag vilja se en region för västra Mälardalen med Örebro som residensstad.

Inga kommentarer: