onsdag 22 december 2010

Elbilar

Jag har ibland tänkt skriva om mina tankar om elbilar i min blogg, men Hailey hann före mig. Så som hon skriver, menar jag att det inte borde vara nödvändigt att sätta i sladden från elbilar i eluttag. Elbilar borde i stället levereras med två enkelt utbytbara batterier. När bilen drivs på elen från det ena batteriet, sitter det andra batteriet hemma på laddning, och vice versa.

Elbatterier är ofta tunga, men de utbytbara batterierna kan givetvis konstrueras med handtag och små hjul, ungefär som kabinväskor. Då kan de rullas från bilen till eluttaget, där det andra batteriet hämtas för att kopplas in i bilen igen. De kan sitta lågt i bilen, så att det är lätt att lyfta i och ur dem. De kan rimligtvis sitta i en ställning som enkelt kan vinklas, så att de kommer direkt ned på marken eller garagegolvet med de små hjulen före. De mer exakta detaljerna kan säkert smarta ingenjörer ta fram.

Den som är på långresa skall givetvis kunna stanna till på bensinstationer för att byta ett batteri med litet energi mot ett nyladdat batteri. Den delen är kanske den svåraste att genomföra, men det går säkert att lösa, det med.

Inga kommentarer: