torsdag 3 mars 2011

Allt rättas inte till med politik

Det är inte allt som går att rätta till med politiska beslut - långt därifrån. Människor måste kunna bestämma mycket själva, hur mycket vi än ogillar vissa av våra medmänniskors val. Ibland är det riktigt betydelselösa saker som vi litet till mans kan irritera oss på. Jag älskar ostkaka och äter den på traditionellt, småländskt vis med vispgrädde och lingonsylt. Det har jag lärt mig av min småländska mor. I dag var jag i en livsmedelsbutik här i Örebro där butiken hade placerat förpackningar med vispgrädde och hallonsylt bredvid de färdiga ostkakorna. Jag blev irriterad över detta, som jag ser som kulturskymning, men jag skulle aldrig drömma om att försöka påverka en sådan sak politiskt. Vilken sylt vi äter till olika maträtter är nästan så långt ifrån politik jag kan tänka mig.

Inga kommentarer: