fredag 17 juni 2011

Den blomstertid nu kommer

Härom dagen åkte jag tåg och råkade då höra en del av några medpassagerares dialog. En av dem sade att sommarpsalmen Den blomstertid nu kommer var så svår för barn att lära sig, därför att den innehöll så många svåra ord.

Jag håller inte med. När jag var i den åldern att jag lärde mig Den blomstertid nu kommer, mitt första år i skolan, var jag van vid att det fanns många ord vars betydelse jag ännu inte kände till. Det fanns nog sådana ord i denna psalm, men då lärde jag mig betydelsen i samband med att jag lärde mig psalmen.

Det är nog mest vuxna människor som tror att små barn har svårt för svåra ord. I själva verket är det rimligtvis tvärt om. Små barn har en oerhörd förmåga att lära sig språk och en vana vid att de är nya som språkanvändare. De har mycket mindre problem med att lära sig svåra ord än vad vuxna har. Språkinlärningen skall börja tidigt och vara intensiv de första åren i livet, därför att det är då vi alla har lättast för det. Jag hoppas att inga lärare undviker att lära barnen sommarpsalmer med motivet att de innehåller för svåra ord.

Inga kommentarer: