torsdag 2 juni 2011

Träning

Jag var ute och klippte gräset på min tomt i dag. Vi har haft tur nog att hitta en stor tomt nära stadens centrum, men det innebär många gräsytor som skall hållas efter så här års. Det blir vackert när det är klart, så som det är när jag skriver det här.

Medan jag gick där och sköt och drog motorgräsklipparen fram och tillbaka under några timmar, såg jag vid ett tillfälle en kvinna komma springande förbi på vägen. Hon var väl ute för att träna sin fysik. Jag tror dock inte att hon höll på lika länge som jag klippte gräset, totalt tror jag att jag fick mer träning av kroppens alla muskler. Förutom benen tog jag i med armar och rygg för att flytta gräsklipparen.

Jag har svårt att förstå varför man tränar för träningens skull. Visst är det nyttigt för kroppen, men utöver det åstadkommer man ingenting. Personligen har jag hus, tomt och hundar att ta hand om. Förutom att klippa gräset innebär det hundpromenader, städning inomhus, beskärning av buskar och träd och mycket annat. Ibland hugger jag ved till vår kamin. På vintrarna skottar jag snö för hand. Jag cyklar så gott som varje vardag en mil tur och retur till jobbet. Vid alla dessa aktiviteter rör jag på kroppen, men jag åstadkommer något mer samtidigt. Jag skulle aldrig ha tålamodet att röra på mig bara för rörelsens skull, så mycket annat som jag har att göra.

Inga kommentarer: