måndag 20 maj 2013

Förbryllande

Nordiska Ministerrådet har givit ut rapporten China´s State-Owned Enterprises as Climate Policy Actors - The Power and Steel Sectors. Jag vet inte varför Nordiska Ministerrådet ger ut en rapport om Kinas statliga företag. Av beskrivningen framgår att rapporten ser en fördel i att företagen i fråga är kontrollerade av staten, därför att det skulle ge större möjligheter att påverka miljön till det bättre. Jag vet inte heller hur rapporten har kommit fram till den slutsatsen, den är förbryllande för mig.

Själv tror jag att privata företag är bättre på att vara miljövänliga. De privata bolagen vet att konsumenterna efterfrågar detta. De kan snabbare anpassa sig till det än vad statliga bolag brukar kunna göra, därför att statliga bolag ofta måste ha direktiv uppifrån innan de ändrar sin policy i frågor.

Ibland skulle jag vilja ha mer tid för att sätta mig in i sådana här frågor, så att ett blogginlägg som detta inte bara kunde lyfta frågan, utan även ge några svar. Kanske kommer jag att hitta svar någon annanstans framöver. I så fall återkommer jag i frå

Inga kommentarer: