fredag 28 augusti 2015

Rätt tid för att besöka Visby

Kommande helg hade jag väldigt gärna varit i Visby. Jag skulle ha åkt till Visby för att bevista Almedalsveckan på försommaren i år, men blev sjuk och fick stanna hemma. Medeltidsveckan har aldrig intresserat mig. Om det är någon tid på året som är bäst och viktigast för att besöka Visby, är det emellertid den veckohelg i sena augusti då Gotlands kennelklubb anordnar sina två hundutställningar vid Oskarsstenen i södra änden av Visby.

En hundutställning handlar primärt om att utvärdera avelsresultat. Hundaveln är mycket viktigare för Sveriges hundar, än vad politiken på Almedalsveckan är för Sveriges människor. Hundar har en nästan lika viktig roll i civilisationen som människan har, i sin egenskap av människans äldsta, mest trogna och mest hjälpsamma husdjur. Gotlands kennelklubbs hundutställningar är därför viktigare än Almedalsveckan. Är det någon gång man borde vara i Visby i år, är det alltså den här helgen.

Min kära fru Paula åker dit för att ställa ut hund, men i år har hon sällskap med sin syster, systerson och svåger. Jag stannar hemma och passar hus och hemmavarande hundar. Förhoppningsvis kan jag följa med nästa år i stället. Visby är ju också en så vacker stad.

Inga kommentarer: