fredag 30 december 2016

För konstitutionell monarki

En av alla de grupper jag är med i på Facebook heter Stärk monarkin. Jag är med där, för att jag är rojalist, anser att den konstitutionella monarkin är det bästa statsskicket som har uppfunnits och jag gärna ser en stark svensk monarki.

Nyligen var det en medlem i gruppen som ställde en fråga: "Absolut monarki – för eller emot?"

Absolut monarki innebär stt monarken har absolut makt. Monarken är alltså enväldig, en diktator.

Till min förvåning var det många som skrev kommentarer att de var "för" absolut monarki. Andra skrev att de var "för monarkin" eller "absolut för monarkin". Jag undrar om dessa personer förstår vad det är de har uttryckt och om de verkligen menar det. Många har nog missförstått frågan. Jag hoppas i alla fall det.

Själv svarade jag att jag är emot. Jag är för monarki, men liksom varje annat statsskick bör den vara konstitutionell, det vill säga styras av en klar grundlag. Det måste finnas demokrati, helst genom ett folkvalt parlament, och det måste finnas oberoende domstolar.

Om det är många i nämnda grupp som verkligen vill ha en enväldig kung, är det dags att gå ur gruppen. Jag får följa diskussionen och se vart den leder.

Inga kommentarer: