torsdag 23 september 2010

Alltför familjärt

Dagens Samhälle, nyhetstidning som utges en gång i veckan från av organisationen Sveriges Kommuner och Landsting, har i veckans nummer huvudrubriken: "Jimmies valvinst 300 mkr". Med detta avser tidningen de pengar som kommer Sverigedemokraterna till del i form av löner, arvoden och partistöd i och med partiets uppgångar i valen till riksdag, landsting och kommunfullmäktigeförsamlingar runt om i riket. Rubriken illustreras med en bild på partiledaren Jimmie Åkesson.

Det här är ytterligare ett exempel på den tilltagande förnamnshysterin i Sverige. Alla människor skall kallas uteslutande vid sina förnamn. Det blir än mer tydligt med personer som Jimmie Åkesson, som har ett tämligen ovanligt förnamn, men det behöver inte vara så. Socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin kallas ofta bara för Mona, även om Mona rimligtvis är ett vanligare namn än vad Jimmie är.

Kanske är orsaken till förnamnshysterin att det skall bli mer familjärt, kanske går det bara slentrian i att använda förnamn. De allra flesta kallar arbetskamrater och partikamrater som vi känner och arbetar nära tillsammans med vid förnamn. Politiska journalister kallar nog många av sina intervjuoffer vid förnamn, eftersom journalist och politiker med tiden lär känna varandra ganska väl. Likafullt är inte alla läsare nära vänner med intervjuoffren. Om jag skriver någonting med extern adressat i tjänsten eller i mina politiska uppdrag, omnämner jag aldrig mina arbetskamrater eller politiska kamrater bara vid förnamn. Det är att nedvärdera både den person jag skriver om och den person som jag skriver för. I sådana sammanhang använder jag inte heller själv bara mitt förnamn.

Sverige är ett litet land, men vi är inte alla i landet en enda stor familj. Alla vet inte vilka alla andra är, alla känner inte alla. Vi borde ha större respekt både för dem som vi skriver om och dem som vi riktar texten till, än att låtsas som om alla känner alla genom att bara använda förnamn. Det finns skäl för att ha både för- och efternamn, en orsak är att kunna skilja människor från varandra. Förnamnshysterin måste få ett slut!

Inga kommentarer: